Jersey EU-013

Podczas lipcowego, wieczornego spotkania krótkofalowców SP/DL w Łuskowie na wyspie Wolin, po zakończeniu zawodów RSGB IOTA Contest (SP0DF) padło pytanie o następny wyjazd.
Było to oczywiste, że będzie to wyspa tylko która. W rozmowie wyszło, że nasz kolega Jurek SP1I ma córkę, która mieszka na wyspie Jersey. EU-013.

Można tam dojechać samochodem zabierając dowolną ilość sprzętu. Na inne wyspy przy transporcie lotniczym limit bagażu ma istotne znaczenie. Po rozmowie z Jurkiem nawiązaliśmy kontakt z jego córką Ludwiką. Przy jej pomocy wszystko układało się „jak po maśle”. Najważniejsze było ustalenie terminu i rezerwacja zakwaterowania na Jersey. Rezerwacja hoteli w tranzycie na wyspę też nie była problemem. Nieco trudności sprawiła nam rezerwacja przeprawy promowej. Zaplanowaliśmy pierwotnie nasz pobyt 8 – 17 marca. Okazało się, że rezerwując prom w lutym nie było już miejsc na powrót 17, 18 i 19 marca. Pierwszy wolny termin 20 marca.
Tak się złożyło, że członkowie wyprawy: Wolf DL1CC/SO1CC/GJ4MR, Hans DK8RE/SO1RE, Hans DL8UUF/SP8UUF oraz ja SP1EG/DL6ES są członkami ILERA /Międzynarodowa Liga Esperantystów Radioamatorów/ więc nie było problemu z uzyskaniem licencji.
Klub ILERA posia w Wielkiej Brytanii znak wywoławczy M0ESP, który może być użyty na Jersey jako MHOESP. Przy czterech uczestnikach wyprawy i sporej ilości sprzętu konieczne było wynajęcie większego samochodu. Nasz wybór padł na VW Transporter, którego wysokość wynosi 185 cm. Niestety
wypożyczalnia HERZ na lotnisku w Dreźnie zaproponowała nam w tej samej cenie nieco większy pojazd FORD Transit. Tylko 15 cm wyższy. Skutkowało to dopłatą 75 Euro na przeprawie promowej. Pokład samochodowy STANDARD zabiera pojazdy do wysokości 1,85 m a pokład MEDIUM do 2,25 m. Wyspa Jersey należy do Korony Brytyjskiej ale nie należy do Unii Europejskiej. Obowiązują tu wyższe opłaty za telefony – do Polski 8 zł za minutę. Jersey ma również własną walutę funt Jersey, którego nie można kupić w Polsce. Funt brytyjski jest tu akceptowany i przeliczany 1:1.
Aktywność radiowa: Już w niedzielę /pierwszego dnia po przyjeździe / zainstalowaliśmy dwie anteny. Dipol szerokopasmowy na KF oraz antenę pomocniczą lw 41 m przeznaczoną do łączności cyfrowych.
Posiadając komplet filtrów pasmowo-przepustowych zaplanowaliśmy pracę dwóch stacji jednocześnie.
Hans SP8UUF zainstalował antenę paraboliczną na fale centymetrowe. Było to dla mnie nowe doświadczenie, nie spodziewałem się, iż poprzez satelitę QO 100 może być taki pile-up przez całą dobę ! Jak w paśmie 80 m o poranku. Pracę naszą wspomagał wzmacniacz Expert 1K – FA będący
własnością zaprzyjaźnionego klubu OV Elbe-Elster /skąd pracowaliśmy jako DF0SP w zawodach SPDX Contest/. W chwili pisania tej notatki (piąty dzień naszego pobytu) mamy przeprowadzone ponad 600 łączności cyfrowych, głównie FT8, ponad 300 na telegrafii, nieco na SSB oraz 180 na falach
centymetrowych – głównie w paśmie 13 cm. Dzisiaj wieczorem mamy zaplanowane spotkanie w klubie krótkofalowców GH3IT – JERSEY AMATEUR RADIO SOCIETY. Panuje tu w marcu typowo angielska pogoda – silny wiatr i deszcz, ale mimo wszystko dzisiejszy dzień przeznaczyliśmy na zwiedzanie wyspy.

SP1EG
DK8RE
D1KCC

Więcej postaram się napisać po powrocie.
Zapraszam do łączności ze stacją MH0ESP.